تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید و غذاهای ممنوعه

رژیم غذایی کم کاری تیروئید می‌تواند نقش مهمی در بهبود عملکرد غده تیروئید داشته باشد غذاهای خاص مانند: خانواده کلم‌ها، گوشت پرچرب می‌توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. کم کاری تیروئید قابلیت تبدیل شده به یک بیماری پیچیده را دارد که کنترل آن به سختی انجام شده و برای فرد مشکلات متعدد ایجاد می‌کند. در این مقاله به بررسی انواع غذاهای مفید و مضر برای افراد درگیر با کم کاری تیروئید می‌پردازیم.

کم کاری تیروئید

رژیم غذایی کم کاری تیروئید چیست؟

رژیم غذایی کم کاری تیروئید یعنی شما باید حداقل از مصرف بعضی از غذاها دوری کنید به طور مثال: غذاها مثل فست فود یا غذاهای فرآوری شده، مواد قندی مثل شیرینی، بستنی، کیک و کوکی ها و مصرف الکل را در رژیم غذایی حذف کرد اما هیچ رژیم مشخص و دقیقی وجود ندارد که باعث درمان قطعی کم کاری تیروئید شود ولی خوردن عاقلانه و هوشمندانه برخی مواد غذایی می تواند به شما علیرغم این شرایط احساس خوب دهد.

بیشتر بخوانید: رژیم غذای بیماران آسمی

غذاهای مضر در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رعایت یک رژیم غذایی مناسب برای همگان مهم است، مصرف برخی از غذاها می‌تواند مزایای ویژه برای بهبود بیماری های خاص داشته باشد. تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند برای کاهش علائم کم کاری تیروئید مفید باشد.  بنابراین رژیم غذایی کم کاری تیروئید می توان بسیار کمک کننده باشد. کمبود مواد مغذی نظیر: ید، منیزیم، سلنیوم،  ویتامین D، روی، تیامین و B6 علائم بر تاثیر مستقیم درکم‌کاری تیروئید علائمی مانند اضطراب، ضعف خلق و خوی و خستگی را تشدید می‌کند، بنابراین توجه به رژیم غذایی کامل و بهینه بسیار مهم است.پس 9 تا غذا را معرفی می کنیم که اگر از آنها دوری کنید کنترل خیلی بهتری روی کم کاری تیروئید خود خواهد داشت.

غذاهای حاوی سوی

غذاهای حاوی سوی مثل لوبیای پخته چینی، توفو و غذای چینی. ارتباط طولانی مدتی در اثرات منفی بالقوه این ترکیبات در سوی به اثبات رسیده است که این مواد ایزو فلاون ها هستند که می توانند در تیروئید اثر بگذارند. بعضی از محققان معتقدند که میزان زیاد مصرف سوی ممکن است که ریسک هر فرد را به هیپوتیروئیدی افزایش دهد. یک مطالعه ای که در مقاله ای در مارس سال 2019 به چاپ رسید بر این عقیده بود که محصولات سوی هیچ اثری ندارد و مقداری فقط محرک در سطح هورمون تیروئید وجود دارد. با این وجود هیچ دستورالعمل رژیم خاصی وجود ندارد اما برخی از تحقیقات پیشنهاد می کنند که مصرف سوی ممکن است که با قدرت جذب داروی تیروئید مقابله کند به همین دلیل شما ممکن است که بخواهید چهار ساعت بعد از مصرف غذاهای حاوی سوی داروی خود را مصرف کنید. بهتری است که با پزشک تان مشورت کنید تا بهترین حالت را برای شما در نظر بگیرد.

بیشتر بخوانید: 11 توصیه مهم رژیم غذایی سالم

خانواده کلم ها

سبزیجات مثل بروکلی، کلم پیچ و بروکسل سرشار از مواد مغذی و فیبر هستند اما این ها با تولید هورمون تیروئید مقابله می کنند. اگر شما کمبود ید دارید عقیده خوبی است که مصرف کلم بروکلی و گل کلم و کلم پیچ را محدود کنید. بخاطر این که تحقیقات نشان می دهند هضم این سبزیجات ممکن است که قدرت تیروئید را متوقف کند تا ید مصرف شود که برای عملکرد غده تیروئید طبیعتاً بسیار اساسی است. با این وجود برحسب بررسی مایوکلینیک شما نیاز به مصرف مقدار مشخصی از مصرف سبزیجات چیلیا دارید تا ید بدن تان جذب شود اما اگر شما هم هیپوتیروئید هستید و هم کمبود ید دارید باید بدانید که فاکتور هایی وجود دارد که شما می توانید سبزیجاتی که کمتر مضر هست را استفاده کنید.

اگر این سبزیجات را پخته مصرف کنید اثر سبزیجات روی غده تیروئید کاهش پیدا می کند و اثر مصرف این سبزیجات به صورت پخته به میزان کمتر می تواند کمک کننده باشد چون این مقدار به ظاهر اثرات جانبی در عملکرد تیروئید ندارد.

گلوتن

گلوتن‌ها می توانند برای موجب اختلالات هورمونی شده و در مبتلایان به کم کاری تیروئید مشکل ساز باشد بنابراین رژیم های بدون گلوتن می تواند برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مفید باشد. گلوتن گروهی از پروتئین‌ها است که در غلاتی نظیر: جو، گندم، چاودار و.. یافت می‌شود.

اگر شما انتخاب تان این باشد که که گلوتین بخورید بایستی انواع غلات کامل مثل نان، پاستا و برنج که فیبر بالایی دارند مصرف کنید. همه این ها اختلالاتی ایجاد می کنند که خود یکی از علائم کم کاری تیروئید(هیپوتیروئیدی) است. بایستی درمان دارویی شما چندین ساعت با مصرف غذاهای با فیبر بالا فاصله داشته باشد تا با جذب داروهای تیروئید تداخل ایجاد نشود.

غذاهای پرچرب

چهارمین مورد غذاهای پرچرب مثل کره، گوشت و همه چیز های سرخ شده؛ مصرف چربی ها ثابت شده است که در قدرت بدن در جذب دارو های تیروئید تداخل ایجاد می کند. این نظریه که توسط یک پروفسور در دانشکده پزشکی ماساچوست بررسی شده است که چربی ها همچنین با قدرت غده تیروئید در تولید هورمون تیروئید مقاله می کنند. بعضی از افراد حرفه ای در مراقبت های بهداشتی توصیه می کنند که در غذاهای سرخ شده کاملا باید قطع شود و مصرف چربی ها مثل کره، مایونز و گوشت های پرچرب باید کم شود.

غذاهای قندی

پنجمین مورد غذاهای قندی هستند مثل شکلات ها و کیک. هیپوتیروئیدی (کم کاری تیروئید) می تواند باعث شود که متابولیسم بدن کند شود. یعنی به آسانی شما وزن تان زیاد می شود اگر شما مراقب نباشید. پس بایستی شما با مصرف غذای با قند بالا پرهیز کنید چون مصرف زیاد کالری بدون مواد مغذی غذاهای چرب دارند. بهترین حالت ممکن این است که یا میزان مصرف قندی که می خورید را کاهش دهید یا سعی کنید آن را به طور کامل از رژیم خود حذف کنید.

بیشتر بخوانید: برای جذب کلسیم چه باید بخوریم؟

غذاهای فرآوری شده

غذاهای فرآوری شده مقدار زیاد سدیم دارند و کسانی که کم کاری تیروئید دارند باید محدودیت هایی را در مصرف سدیم داشته باشند. داشتن یک تیروئید غیر فعال ریسک افراد را برای ابتلا به بیماری فشار خون بالا افزایش می دهد.

مصرف زیادی سدیم نیز این خطر را افزایش می دهد. سعی کنید که برچسب روی غذاهای فرآوری شده را دقت کنید که کمترین میزان سدیم را داشته باشند. بر اساسی نظریه انجمن قلب امریکا کسانی که فشار خون بالا دارند بایستی میزان سدیم دریافتی آن ها 1500 میلی گرم سدیم در روز محدود شود.

رژیم غذایی

فیبر

هفتمین مورد فیبر زیاد موجود در لوبیا، عدس و سبزیجات است؛ مصرف فیبر برای شما خوب است اما میزان زیاد آن در زمان کم کاری تیرویئد مشکل ایجاد می کند.

بررسی جدید نشان داده است که افراد بالای 50 سال 25 تا 38 گرم فیبر در روز نیاز دارند. میزان فیبر رژیم اگر در حبوبات، عدس و میوه ها و غلات زیاد باشد در سیستم گوارش شما مشکل ایجاد می کند و در جذب داروهای تیروئیدی تداخل ایجاد می کند. اگر شما رژیم با فیبر بالا بگیرید باید با پزشک تان مشورت کنید و از داروهایی استفاده کنید که دوز بالایی دارند. میزان داروی تثبیتی که نیاز داشته باشید باید زیاد شود. اگر به حد کافی دارو جذب نشود.

قهوه

هشتمین مورد قهوه است؛ زمانی که اولین قهوه خودتان را در صبح می نوشید باید به دقت به آن توجه کنید بر اساس یک مقاله تیروئید مصرف کافئین جذب داروهای تیروئیدی را محدود کنید. افرادی که درمان هورمون تیروئید دارند بایستی قهوه صبح خودشان را با کنترل سطح هورمون تیروئیدشان در نظر بگیرند. حتما باید دارو را با آب فراوان بخورند و حداقل بعد از سی دقیقه بعد از درمان دارویی می توانند از فنجان قهوه استفاده کنند.

الکل

مورد نهم الکل است که تاثیر بسیار منفی در تیروئید دارد. مصرف الکل می تواند در سطح هورمون تیروئید در بدن و تولید هورمون تیروئید اثر بگذارد. براساس مطالعه ای که در مجله غدد شده است الکل اثرات سمی با غده تیروئید دارد و قدرت بدن رو در مصرف هورمون تیروئید متوقف می کند. افراد با هیپوتیروئیدی واقعا باید کاملاً الکل را کنار بگذارند و یا در میزان بسیار متعادل از آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

خوراکی‌های مفید در رژیم غذایی کم کاری تیروئید

رژیم غذایی برای کسانی که با کم‌کاری تیروئید مواجه هستند بسیار اهمیت دارد. تیروئید نقش مهمی در تنظیم فعالیت متابولیک بدن دارد. در ادامه به نکاتی درباره رژیم غذایی مفید برای کم‌کاری تیروئید اشاره خواهیم کرد:

مصرف غذاهای حاوی ید

“ید” یک ماده مهم برای تولید هورمون‌های تیروئید است. مصرف مواد غذایی مانند ماهی، جوانه گندم و تخم مرغ می‌تواند به افرادی که با کم‌کاری تیروئید مواجه هستند، کمک کند.

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند در بهبود فعالیت تیروئید کمک کند. مصرف ماهی‌های چرب، پنیر، شیر و محصولات تخمیری مانند کره فراهم‌کننده ویتامین D است.

محدودیت مصرف مواد مهارکننده تیروئید

برخی مواد غذایی می‌توانند فعالیت تیروئید را مهار کنند. این مواد شامل سویا، گوجه سبز، برنج قهوه‌ای و گلابی می‌شوند. در صورتی که با کم‌کاری تیروئید مواجه هستید، بهتر است مصرف این مواد را محدود کنید. 

تنوع در مصرف مواد غذایی

تنوع در رژیم غذایی مهم است. مصرف میوه‌ها، سبزیجات، مغزها، گوجه‌فرنگی و غلات کامل به عنوان منابع تغذیه متنوع بسیار حائز اهمیت است.

مصرف غذاهای حاوی سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی است که به بهبود عملکرد تیروئید کمک می‌کند. مصرف میوه‌ها و سبزیجات، گردو، بادام و ماهی‌ها منابع غنی از سلنیوم هستند.

مصرف خوراکی‌های حاوی روی

روی یک ماده معدنی است که مصرف آن به افراد مبتلا به کم کاری تیروئید توصیه می‌شود روی معمولا در حبوبات به ویژه لوبیا، گوشت گاو، مرغ و صدف‌ها یافت می‌شود.

کلسیم

برخی از غذاهایی که کلسیم بالایی دارند می‌توانند مانع جذب یک نوع هورمون مصنوعی که به منظور درمان کم کاری تیروئید تجویز می‌کنند، شود. بنابراین در مصرف کلسیم یاد مراقبت‌های لازمه انجام شود.

در هر صورت، قبل از ایجاد یا تغییر در رژیم غذایی، مشورت با یک متخصص تغذیه مهم است تا بهترین نتایج بدست آید.

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در کودکان

کم کاری تیروئید به این معنی است که هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن تولید نمی شود. پایین بودن این هورمون در بدن موجب کند شدن عملکرد برخی از اندام های بدن می شود.

اصلی ترین علامت کم کاری تیروئید در کودکان با عدم رشد طبیعی بروز می کند. این بیماری در کودکان اختلالاتی نظیر: اضافه وزن، ضعیف حافظه و کندی ایجاد می کند.همچنین کودک دچار عدم تمرکز حواس می‌شود. رژیم غذایی کم کاری تیروئید در کودکان باید شامل کلسیم فراوان باشد. غذاهایی همچون: شیر،پنیر، سبزیجات سبز رنگ، ماست و… لازم است در رژِم غذایی کودک گنجانده شود. تجویز و تعیین رژیم غذایی کم کاری تیروئید در کودکان باید توسط پزشک متخصص انجام شود.

بیشتر بخوانید: تغذیه در دوران بارداری

رژیم غذایی کم کاری تیروئید در زنان باردار

 رعایت یک برای غذایی مناسب کم کاری تیروئید در زمان بارداری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در چند ماه اول بارداری، جنین برای تولید هورمون تیروئید از مادر کمک می گیرید و هورمون تیروئید نقش اصلی در رشد طبیعی مغز جنین دارد. کم کاری تیروئید در مادر می تواند آسیب های جدی به جنین وارد کند.لازم است زنان باردار از رژیم غذایی کم کاری تیروئید زیر کمک گیرند: 

  • زنان باردار در وهله اول برای تنظیم متابولیسم خود باید به موقع غذا بخورند و از غذاهای طبیعی و خانگی استفاده کرده همچنین مصرف غذاهای فراوری شده پرهیز کنند.
  • یکی از موارد مهم رژیم غذایی کم کاری تیروئید در بارداری استفاده کافی از “ید” است که می توان از طریق نمک خوراکی یددار دریافت شود.
  • کم کاری تیروئید موجب بروز یبوست شده که در دوران بارداری این مشکل چند برابر می‌شود. رعایت یک رژیم غذایی حاوی فیبر می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را تسهیل کند.
  • منیزیم یکی از نیازهای مهم در عملکرد غده تیروئید است سبزیجاتی مانند: شنبلیله، اسفناج و کاهو منابع خوبی از این ماده معدنی هستند. زنان بارداری که مبتلا به کم کاری تیروئید هستند باید سبزی‌ها را در رژیم غذایی خود به طور منظم مصرف کنند.
  • مصرف توت‌فرنگی و زغال اخته در رژیم کم کاری تیروئید بارداری موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.
  • گنجاندن غذاهای غنی از ویتامین D و امگا ۳ نظیر: تخم‌مرغ، گردو، ماهی قزل‌آلا، دانه کتان و قارچ را در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بارداری می تواند در تنظیم هورمون تیروئید بسیار مفید باشد.
  • مصرف لبنیات سرشار از کلسیم از موارد مهم در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بارداری است که برای تقویت عضلات کار مفید هستند
  • گنجاندن پروتئین بیشتر با مصرف با مرغ، سفیده تخم مرغ، لوبیا، عدس (دال) و حبوبات را در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بارداری، سطح انرژی بدن را نیز افزایش می‌دهند.
  • حتما وجود آجیل و دانه‌ها را در رژیم غذایی کم کاری تیروئید بارداری قرار دهید.

لاغری سریع برای کم کاری تیروئید

برای لاغری سریع در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید، رعایت برخی نکات مهم است که هم به بهبود عملکرد تیروئید کمک می‌کند و هم کاهش وزن را آسان‌تر می‌کند. در ادامه به نکاتی اشاره می‌کنیم که با رویکردی علمی و جذاب، مسیر لاغری را برای افرادی که به کم‌کاری تیروئید مبتلا هستند، توضیح می‌دهند:

تغذیه مناسب و متعادل


افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید به تغذیه خود توجه ویژه‌ای داشته باشند. باید مواد غذایی غنی از ید، مانند ماهی، جلبک دریایی و لبنیات مصرف کنند؛ چرا که ید نقش اساسی در عملکرد تیروئید دارد. به علاوه، غذاهایی مانند تخم‌مرغ، گوشت بدون چربی، سبزیجات سبز برگ، و مغزها به بهبود متابولیسم کمک می‌کنند. از مصرف زیاد سویا، گل کلم، و کلم بروکلی که ممکن است با عملکرد تیروئید تداخل داشته باشند، خودداری شود.

فعالیت بدنی منظم


ورزش منظم برای افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری بسیار موثر است. ورزش‌های هوازی مانند پیاده‌روی، شنا، و دوچرخه‌سواری به تحریک هورمون‌های متابولیکی کمک می‌کنند. ترکیب ورزش‌های قدرتی با ورزش‌های هوازی می‌تواند به بهبود توده عضلانی و کاهش چربی بدن کمک کند، که این امر برای افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید بسیار مفید است.

تنظیم کالری مصرفی


بهتر است کالری مصرفی خود را کنترل کنید. با این حال، کاهش شدید کالری می‌تواند متابولیسم را کندتر کند. توصیه می‌شود از رژیم‌های کم‌کالری که بدن را دچار گرسنگی شدید می‌کنند، خودداری کنید. به جای آن، با تغذیه منظم و میان‌وعده‌های سالم، سوخت و ساز بدن را در حالت بهینه نگه دارید.

افزایش مصرف پروتئین


پروتئین نه تنها به ساخت عضلات کمک می‌کند، بلکه باعث افزایش احساس سیری و کنترل اشتها می‌شود. غذاهای غنی از پروتئین مانند مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و حبوبات می‌توانند بخش مهمی از برنامه غذایی شما باشند.

اجتناب از غذاهای التهاب‌زا


کم‌کاری تیروئید می‌تواند با التهاب همراه باشد. بنابراین، از مصرف غذاهای فرآوری‌شده، شکر، و چربی‌های ناسالم خودداری کنید. به جای آن، از مواد غذایی طبیعی و کم‌فرآوری مانند سبزیجات، میوه‌ها، و غلات کامل استفاده کنید تا التهاب را کاهش دهید.

مصرف مکمل‌های غذایی


گاهی اوقات نیاز است از مکمل‌های غذایی برای تامین نیازهای بدن استفاده کنید. برای مثال، مکمل‌های سلنیوم و زینک می‌توانند به بهبود عملکرد تیروئید کمک کنند. اما قبل از مصرف هرگونه مکمل، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

مدیریت استرس


استرس می‌تواند به کم‌کاری تیروئید شدت بخشد. فعالیت‌هایی مانند یوگا، مدیتیشن، و تنفس عمیق به کاهش استرس و بهبود عملکرد تیروئید کمک می‌کنند. خواب کافی نیز از دیگر عوامل مهم در کاهش وزن و بهبود سلامت تیروئید است.

نوشیدن آب کافی


آب به بهبود متابولیسم و دفع سموم از بدن کمک می‌کند. مصرف منظم و کافی آب می‌تواند به تنظیم وزن و افزایش انرژی در افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید کمک کند.

میوه های مفید در کم کاری تیروئید


مصرف برخی میوه‌ها می‌تواند به افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید کمک کند، زیرا این میوه‌ها حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های مفیدی هستند که به عملکرد بهینه تیروئید و بهبود متابولیسم کمک می‌کنند. در ادامه به میوه‌های مفید برای کم‌کاری تیروئید اشاره می‌شود:

توت‌ها (توت‌فرنگی، بلوبری، تمشک): توت‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند که به کاهش التهاب و تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کنند. مصرف توت‌ها به دلیل داشتن فیبر بالا می‌تواند به تنظیم قند خون نیز کمک کند که برای عملکرد تیروئید مفید است.

سیب: سیب حاوی فیبر و ویتامین C است که به سم‌زدایی از بدن کمک می‌کند. فیبر موجود در سیب همچنین به بهبود هضم و کاهش کلسترول کمک می‌کند، که می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی سلامت عمومی و انرژی افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید داشته باشد.

پرتقال و مرکبات: مرکبات مانند پرتقال، گریپ‌فروت و لیمو سرشار از ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و جذب بهتر مواد معدنی مانند آهن دارد که برای عملکرد بهتر تیروئید ضروری است.

موز: موز سرشار از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می‌کند. همچنین حاوی ویتامین B6 است که به بهبود انرژی و تعادل هورمونی کمک می‌کند. مصرف موز می‌تواند به بهبود سطح انرژی و کاهش خستگی که از علائم رایج کم‌کاری تیروئید است، کمک کند.

آووکادو: آووکادو منبع خوبی از چربی‌های سالم و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. این میوه به کاهش التهاب و بهبود متابولیسم کمک می‌کند. چربی‌های سالم موجود در آووکادو همچنین می‌توانند به بهبود عملکرد هورمون‌ها و پایداری سطح انرژی کمک کنند.

انار: انار دارای خواص ضدالتهابی است و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین C می‌باشد. مصرف انار می‌تواند به بهبود سلامت عمومی بدن و عملکرد بهتر تیروئید کمک کند و همچنین به بهبود جریان خون و سلامت قلب کمک می‌کند.

کیوی: کیوی حاوی مقادیر زیادی ویتامین C و فیبر است. این میوه به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش التهاب کمک می‌کند و همچنین با فیبر بالا به بهبود هضم غذا و جلوگیری از یبوست که ممکن است در کم‌کاری تیروئید اتفاق بیفتد، کمک می‌کند.

گیلاس: گیلاس حاوی آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند فلاونوئیدها است که به کاهش التهاب و بهبود سلامت عمومی کمک می‌کنند. مصرف گیلاس می‌تواند به کاهش خستگی و بهبود خواب نیز کمک کند که برای افراد با کم‌کاری تیروئید اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: رژیم هیپوتیروئید

نتیجه گیری

رژیم غذایی کم کاری تیروئید شاید درمان قطعی برای این بیماری نباشد اما در روند بهبود آن تاثیر بالایی دارد با کنترل بیماری توسط رژیم غذایی، می توان دوز مصرفی داروها را کاهش داد.برای دریافت رژیم غذایی مناسب کم کاری تیروئید، انتخاب یک مشاوره تغذیه زبردست و ماهر می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در خصوص رژیم غذایی مناسب کم کاری تیروئید، می توانید به خانم دکتر سپیده مدعی نما مراجعه نمایید.

فرم مشاوره

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
پیام
فرم‌ها با موفقیت ثبت شد!
لطفا دوباره امتحان کنید!
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =