تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
کنترل-لاغری-با-حذف-وعده-شام-

آیا با نخوردن شام لاغر می شویم؟

بهترین روش لاغری کنترل وعده شام است. به شرط اینکه بدانید چه مواد غذایی را باید جایگزین شام کرد تا بتوان بهترین نتیجه را به دست آورد. امروزه یکی از بزرگترین معضلات بشر، چاقی و اضافه وزن می باشد. درصد زیادی از مردم به دلیل رژیم غذایی اشتباه، سبک زندگی اشتباه و… دارای اضافه وزن هستند. در این مقاله وعده‌های غذایی مناسبی که می‌توانند جایگزین شام شوند و کاهش وزن به دنبال دارند را بررسی خواهیم کرد.

جایگزین-شام-برای-لاغری

جایگزین مناسب شام برای لاغری چیست؟

برای لاغری، انتخاب یک شام سالم و متنوع می‌تواند برای دستیابی به اهداف وزنی شما بسیار کمک کننده باشد. در اینجا چند گزینه به عنوان جایگزین‌های سالم برای شام برای لاغری آورده شده است:

سالاد سبز

تهیه یک سالاد متشکل از سبزیجات تازه، میوه‌های ریز و یک عدد سوپرفود مثل آووکادو یا برگه‌های سبزی می تواند جایگزین مناسبی برای شام باشد.

کینوا با سبزیجات و مرغ

کینوا به عنوان منبع پروتئین با سبزیجات تازه و مرغ یا ماهی پخته می تواند غذای سبک و مناسب برای شام باشد.

تن ماهی گریل شده با سبزیجات

تن ماهی گریل شده یا پخته با سبزیجات و رزماری یا نعناع بر روی آن نیز می تواند یک ایده جذاب برای وعده شام باشد.

ساندویچ گندم کامل با مواد تازه

یک ساندویچ با نان گندم کامل، گوشت سفید چرخ‌کرده یا مرغ پخته، سبزیجات تازه، گوجه‌فرنگی و یک روغن سالم مانند روغن زیتون نیز می تواند جایگزین شام شود.

 پلو با گوشت چرخ‌کرده

پلو با گوشت چرخ‌کرده، و مقداری سبزیجات پخته نیز گزینه جذابی است.

سالاد میوه با ماست یونانی

میوه‌های تازه خرد شده و ترکیب آن با ماست یونانی نیز می‌تواند هم وعده جذاب باشد هم در کاهش وزن کمک کند.

مهمترین نکته این است که از تنوع در مواد غذایی و محاسبه مقدار کالری مصرفی مراقبت کنید. همچنین، هر جایگزینی که انتخاب کنید، باید نیازهای غذایی شما را برآورده کند و به اهداف لاغری شما کمک کند. مشاوره با یک تغذیه‌شناس یا پزشک نیز می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم دیابتی

وعده غذایی شام

بزرگترین وعده غذایی روز، شام است. زمان خوردن شام و نوع غذاهایی که برای شام می خورید، روی وضعیت سلامتی شما بسیار تاثیر می گذارد.در نتیجه باید آن را کنترل کرد چون نقش زیادی در سلامتی و تندرستی دارد. بعضی از افراد برای لاغری، وعده شام را حذف می کنند که یک روش بسیار مضر است. وعده شام باید دارای مواد مغذی ضرور و سبک باشد. 

وعده شام یکی از وعده‌های اصلی روزانه است و بسته به نیازها و ترجیحات فرد متغیر است. یک وعده شام سالم و متنوع می‌تواند حاوی اجزای مختلف و ارزش‌های غذایی متعدد باشد. 

توصیه می‌شود که وعده شام حاوی ترکیبی از انواع مختلف مواد غذایی باشد تا نیازهای غذایی روزانه برطرف شوند. همچنین، تنوع در رژیم غذایی به تحریک تغذیه متوازن و سلامتی کلی کمک می‌کند.

بیشتر بخوایند: رژیم غذایی بیماران آسمی

بیشتر بخوانید: برای تناسب اندام و رسیدن به وزنی ایده آل چه اقداماتی نیاز است؟

بهترین-زمان-خوردن-شام

بهترین زمان خوردن شام برای لاغری

زمان خوردن وعده شام ممکن است بسته به شرایط فرد و سبک زندگی او متغیر باشد. با این حال، توصیه می‌شود که وعده شام در زمانهای مناسبی مصرف شود. برخی نکات مرتبط با زمان بهترین خوردن وعده شام عبارتند از:

زمان خوردن اولین وعده شام

بهتر است وعده شام اولین بار حداقل دو تا سه ساعت پس از وعده ناهار یا میان‌وعده بعدازظهر مصرف شود.

زمان خوردن شام در ساعات شبانه

تا حد امکان، وعده شام در ساعات شبانه و قبل از خواب مصرف کنید. خوردن وعده شام زودتر از خواب، به هضم بهتر کمک می‌کند و از احساس سنگینی شبانه جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از خوردن وعده شام بسیار دیر

خوردن وعده شام در ساعات بسیار دیر از شب ممکن است باعث افزایش وزن و مشکلات گوارشی شود.

استراحت پس از وعده شام

پس از خوردن وعده شام، استراحت کوتاهی مانند 15-30 دقیقه می‌تواند به هضم و جذب مواد غذایی کمک کند.

خوردن پرهیز از خوراکی‌های سنگین

از خوردن غذاهای سنگین و دشوار به هضم در ساعات شبانه خودداری کنید به جای آن، از غذاهای سبک و سالم استفاده کنید.

مهمترین نکته این است که زمان خوردن وعده شام بستگی به عوامل فردی مانند سبک زندگی، روزمره کاری، و نیازهای غذایی فرد دارد. همچنین، می‌توانید با مشاوره از تغذیه‌شناس یا پزشک، زمان بهینه خوردن وعده شام را برای خود تعیین کنید.

بیشتر بخوانید: رژیم کاهش وزن

بهترین برنامه غذایی شام برای لاغری

برنامه-غذایی-شام

بهتر است وعده شام خود را با خوردن سبزیجات یا سالاد شروع کنید. سبزیجات مقدار فیبر زیادی دارند و به کاهش وزن بدن کمک می کنند. مصرف سبزیجات و سالاد می توانند مقدار کالری مصرفی بدن را تا 12 درصد کم کنند. بنابراین حتما وعده غذایی شام خود را با سالاد شروع کنید.

لوبیا، ماهی، مرغ و گوشت حاوی پروتئین هستند. پروتئین ها نسبت به سایر مواد غذایی، احساس سیری زیادتری به ما می دهند. بنابراین برای کاهش وزن حتما باید در وعده غذایی شام خود، پروتئین داشته باشیم. پروتئین هایی که در لبنیات هستند، موجب لاغری می شوند. جهت لاغری برای شام، مقدار کربوهیدرات و چربی کمی باید مصرف کنید. در صورتی که می خواستید برای شام کربوهیدرات مصرف کنید، از کربوهیدرات های پیچیده استفاده کنید. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، مصرف کربوهیدرات ها باعث تغییر تعادل هورمونی می شوند و باعث می شوند که افراد چاق در طول روز کمتر احساس گرسنگی پیدا کنند.

مصرف چربی ها در وعده صبحانه، موجب افزایش زیاد متابولیسم چربی ها می شوند. بنابراین باید در اول روز چربی را مصرف کنید و بعد از آن کربوهیدرات ها را مصرف کنید. با توجه به تحقیقات صورت گرفته پاسخگویی بدن افراد به انسولین در عصر، کمتر می شود و همین باعث می شود که بدن در رابطه با کربوهیدرات ها در این ساعات با مشکل مواجه شود.

همچنین مصرف چربی ها در وعده غذایی شام، مشکل ساز می باشند و به سختی هضم می شوند. پس بهتر است برای وعده شام، کربوهیدرات و چربی خیلی کمی مصرف کنید.

حذف وعده شام برای لاغری

بعضی از افراد فکر می کنند برای لاغری باید وعده غذایی شام را حذف کنند، در حالی که چنین چیزی درست نیست. مراجعه به یک مشاوره تغذیه با تجربه می تواند به شما در این امر کمک زیادی کند. به طور کلی حذف هر کدام از وعده های غذایی برای بدن مضر می باشد. برای کاهش وزن و لاغر شدن، باید مقدار کالری مصرفی را کاهش داد و مقدار کالری سوزانده شده را افزایش داد. حذف هر کدام از وعده های غذایی، موجب کمبود مواد مغذی و خستگی می شوند. وعده شام را که آخرین وعده غذایی روز می باشد، را هرگز نباید حذف کرد. با توجه به نکات گفته شده در بالا، باید یک وعده غذایی کامل برای شام مصرف کنید. همچنین زمان خوردن شام هم موثر است، بنابراین آن را هم در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

بهترین روش لاغری خذف وعده شام نیست بلکه باید مواد غذایی مهم و مفید را جایگزین این وعده مهم کرد. مواد غذایی زمان خوردن وعده شام بستگی به عوامل فردی مانند سبک زندگی، روزمره کاری، و نیازهای غذایی فرد دارد. همچنین، می‌توانید با مشاوره از تغذیه‌شناس یا پزشک، زمان بهینه خوردن وعده شام و همچینن مواد غذایی می‌تواند در کاهش وزن موثر باشد را برای خود تعیین کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هشت + شانزده =