تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
رژیم غذایی قبل و بعد عمل زیبایی

بایدها و نبایدهای رژیم غذایی قبل و بعد از عمل زیبایی

عمل جراحی زیبایی به واسطه ماهیت زیبایی و رفع ایرادات صورت و بدن روز به روز بر محبوبیت آن افزوده می شود. از انجایی که عمل های زیبایی مانند هر عمل جراحی دیگر پیامدها و عوارض خاص خود را دارد، برای کاهش عوارض و پیامدهای آن بایستی به طرز تغذیه، باید و نبایدهای غذایی و به طور کلی رژیم غذایی قبل و بعد عمل زیبایی باید مورد توجه قرار بگیرد. در این مقاله از سایت دکتر مدعی نما، مشاوره تغذیه و رژیم غذایی به موضوع رژیم غذایی قبل و بعد عمل زیبایی پرداخته می شود:

رویارویی با عمل جراحی زیبایی مانند آماده شدن برای مسابقات دو است، باید خود را به لحاظ جسمی و روحی آماده کرد تا بتوانید با استرس های ناشی از عمل مقابله کنید؛ لازمه چنین چیزی داشتن تغذیه مناسب است. اهمیت و رویکرد تغذیه در همه جراحی های زیبایی مانند عمل پلاستیک یا پیکرتراشی عموما یکسان است. اگر چه پزشک جراح ریزنکات غذایی و کارهایی که باید روز قبل و بعد از عمل جراحی باید بکنید را ارائه می دهد ولی دانستن موارد زیر به گذراندن هر چه بهتر دوران عمل زیبایی کمک می کند.

مواد مغذی موثر بر روند بهبودی و ترمیم بدن شامل پروتئین غذایی، روی، انواع ویتامین های A و C، E و اسیدهای چرب امگا 3 هستند. 

در ادامه به هر یک از موارد رژیم غذایی قبل و بعد عمل زیبایی می پردازیم:

تغذیه قبل جراحی زیبایی

اگر دنبال آن هستید که از نتیجه عمل زیبایی رضایت داشته باشید لازم است دستورات غذایی رژیم غذایی قبل و بعد عمل زیبایی را به طور جدی رعایت کنید. تغذیه صحیح از مواردی است که بر روند بهبودی شما تاثیر زیادی دارد. اگر قصد هر نوع جراحی زیبایی را داشته باشید باید بدانید که هر آنچه را قبل و بعد عمل می خورید می تواند تاثیر قابل توجهی بر روی روند بهبودی، تورم، زخم و خطر عفونت داشته باشد.

 بیشتر بخوانید: چه مقدار کاهش وزن در یک ماه مناسب است؟

در ادامه لیستی از مواد غذایی که باید خورده شود یا از آنها پرهیز شود آورده شده است تا به بهبودی سریع و نتیجه موفق آمیز جراحی کمک شود.

چه چیزهایی باید قبل از جراحی زیبایی خورده شود

  • پروتئین: پروتئین ماده مغذی و اساسی است که در ساخت کلاژن و سلول های خونی جدید به کار برده می شود. کلاژن عنصر اصلی پوست، عضلات، تاندون ها و استخوان ها است که پس از جراحی نیاز به بازسازی و بهبود یافتن دارند. علاوه بر این پروتئین برای سیستم ایمنی قوی نیز حیاتی است.
  • خانم ها باید روزانه 1.2 گرم پروتئین به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن بخورند..یعنی یک زن 54 کیلوگرمی باید روزانه 65 گرم پروتئین مصرف کنند. ولی مردان به 1.5 گرم پروتئین برای هر کیلوگرم وزن بدن نیاز دارند به عنوان مثال یک مرد 68 کیلوگرمی باید روزانه حدود 102 گرم پروتئین، مصرف کند. منابع غذایی مانند ماهی، تخم مرغ، مرغ، بوقلمون، گوشت گاو، ماست کم چرب، آجیل و لوبیا سرشار از پروتئین هستند. البته افرادی که گیاهخوار هستند می توانند غذاهای حاوی سویا، آجیل و مغزها مصرف کنند.
  • میوه ها و سبزیجات: بهتر است میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین  A، ویتامین C، سلنیوم و منگنز هستند را بخورید. این مواد مغذی در بدن وظیفه دارند با رادیکال های آزاد مبارزه کنند. رادیکال های آزاد در بدن به عنوان واکنش طبیعی به استرس مانند جراحی ظاهر می شوند و می توانند موجب آسیب دیدن بافت ها و کند شدن روند بهبودی شوند.

ویتامین A را در موادی مانند کلم پیچ یا اسفناج و ویتامین C را در مرکبات، کلم بروکلی و فلفل سبز یافت. ویتامین C برای بهبود زخم های پوست فوق العاده هستند. البته قارچ، کلم و اسفناج نیز حاوی مقادیر زیادی از سلنیوم هستند. تمشک، آناناس و موز همگی منابع خوبی برای منگنز هستند. روی نیز تاثیر قابل توجهی در روند بازسازی سلولهای بدن دارد و در موادی مانند گوشت ها، ماهیها، محصولات لبنی، محصولات سبوس دار، نخود و لوبیا وجود دارد.

فیبر و سبزیجات از یبوست و مشکلات گوارشی پیشگیری می کنند و مصرف فیبر از این جهت توصیه می شود، در صورت بروز یبوست اب الو و الو خشک می تواند یبوست را درمان کند البته به هنگام اجابت مزاج سعی کنید که زور نزنید و به بدن فشار وارد نکنید. به طور کلی اگر هر روز انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را می خورید مطمئن باشید که همه موارد غذایی مورد نیاز بدن را دریافت می کنید.

آب:نوشیدن 6 تا 8 لیوان آب در طول روز برای تنظیم فرآیندهای حیاتی بدن لازم است.

چه چیزهایی نباید قبل از جراحی زیبایی خورده شود:

قبل از جراحی زیبایی باید از مصرف برخی از غذاها و مکمل های غذایی خودداری کنید. برخی از غذاها برای هضم سنگین هستند و حتی موجب بروز حالت تهوع و استفراغ پس از عمل شوند یا عوارض جدی را بوجود بیاورند از این رو ضرورت دارد که از این دسته از غذاها به طور جدی پرهیز شود. در زیر به لیستی از این غذاها اشاره می شود:

  • نوشیدنی ها: بهتر است از یک ماه قل از عمل زیبایی، نمک، شکر و کربوهیدرات های تصفیه شده مانند آرد سفید و برنج سفید را کاهش دهید. این غذاها می توانند التهاب را افزایش دهند و سیستم ایمنی بدن را سرکوب کنند.
  • ویتامین ها و مکمل ها: از حدود یک هفته قبل از جراحی زیبایی، همه مکمل های غذایی مانند مولتی ویتامین ها، کپسول های امگا3 و هم چنین زنجبیل، چای سبز، دانه کتان، بادمجان، گوجه فرنگی، سیب زمینی را نخورید. این موارد گفته شده می توانند باعث لخته شدن خون شوند و عملکرد طبیعی سیستم ایمنی بدن را با مشکل مواجه کنند. بعد از سه روز از عمل زیبایی می توانید مصرف هر گونه مکمل های گیاهی را از سر بگیرید.
  • نوشیدنی ها: از نوشیدن الکل، کافئین و شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید. الکل رقیق کننده خون محسوب می شود و احتمال لخته شدن خون، تجمع خون در زیر پوست و تورم را افزایش دهد. کافئین موجب افزایش فشار خون شده و مسائل بزرگتری را برای فرد به وجود می آید.
  • مواد فیبر دار: اگر چه مصرف فیبر مانند گندم سبوس دار، غلات، آرد جو دو سر، لوبیا و عدس برای سلامت بدن سودمند هستند ولی دقت کنید حداقل 24 ساعت قبل از جراحی، سبزیجات و مواد فیبردار را استفاده نکنید؛ زیرا غذاهای فیبردار زمان زیادی می برد تا هضم شوند.
  • سبزیجات و میوه ها: سبزیجات و میوه ها  مانند کنگر فرنگی، نخود فرنگی، کلم بروکلی ، سیب، گلابی وپرتقال سرشار از فیبر هستند؛ بنابراین از مصرف آنها، 24 ساعت قبل از جراحی باید خودداری شود. در صورتی که مجبور هستید میوه مصرف کنید بهتر است انواع پخته شده یا کنسرو شده را مصرف کنید.

تغذیه بعد از جراحی زیبایی

از آنجایی که استرس، معمولا در هضم غذا می تواند تداخل ایجاد کند، می توانید حداقل 72 ساعت پس از جراحی غذاهای نرم و آبکی بخورید. غذاهایی مانند سوپ سبزیجات، آب مرغ، تخم مرغ آپپز و پوره سیب زمینی از گزینه های مناسب به حساب می آیند. به مرور که اشتهای خود را بدست آوردید غذاهایی با چربی های اشباع نشده مانند آووکادو، روغن زیتون بسیار بکر و کره بادام زمینی بخورید. چنین غذاهایی دارای اثرات قابل توجهی دارند و به کاهش تورم کمک می کنند. میوه ها مخصوصا زغال اخته، تمشک، توت سیاه و گیلاس دارای خواص ضدالتهابی هستند و سرشار از آنتی اکسیدان هستند. علاوه بر این برای باازسازی سلول های پووست و عضلات  و ترمیم زخم ها لازم است پروتئین مصرف کنیدو هم چنین آب فراوان بنوشید.

مطلب پایانی

به طور خلاصه رعایت رژیم غذایی سالم می تواند نتیجه جراحی خوبی را رقم بزند، مشکلات و عوارض عمل را به صفر برساند و در آخر لذت زیادی را ببرید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + 7 =