تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
رژیم تغذیه در فصل بهار

چگونه بعد تعطیلات عید وزن کم کنیم؟

شروع فصل بهار در بین ما ایرانیان مصادف با ایام زیبای نوروز شده است و هم زمان با شکفتن طبیعت و رویش سبزه ها به بهانه دید و بازدید و سفر کردن با تعطیلات طولانی روبرو هستیم که در صورت نبود کنترل بر روی غذاهای مصرفی و تحرک، زمینه را برای چاقی و اضافه وزن فراهم می شود. البته با تمام شدن تعطیلات نوروز و بازگشت به برنامه های روتین خود، متوجه اضافه وزن خود می شویم و چنین مساله ای قطعا باب میل هیچکس نیست و همه مخصوصا زنان را دچار ناراحتی می کند. زنان در مقایسه با مردان به تناسب اندام خود اهمیت بیشتری می دهند و در تلاش برای یافتن بهترین رژیم های غذایی هستند. در این مقاله از سایت دکتر سپیده مدعی نما درباره رژیم غذایی مخصوص فصل بهار صحبت می کنیم.

با گذشت فصل زمستان و آغاز فصل بهار و تغییرات فصلی، مزاج بدن اصلاح می شود تا همه سموم و مواد دفعی در کبد در فصل زمستان ذخیره شده است، خارج شود.  لازم است در این ایام حساس مراقب تغذیه خود باشیم و از غذاهای پرادویه و تند پرهیز کنیم زیرا در صورت عدم مراعات موجب می شود نشانه هایی مانند رخوت، سستی، افزایش غلظت خون، رنگ پریدگی و کاهش اشتها بروز یابد. در واقع نداشتن تغذیه صحیح و عدم دفع مواد زائد از کبد مسبب بیماری از ناخوشی ها و بیماری ها در فصل بهار است.  از آنجاییکه  افراد در فصل بهار به حساسیت های فصلی و آلرژی دچار می شوند اهمیت مشاوره تغذیه بیشتر می شود و برای کم کردن علائم ناشی از حساسیت فصلی و اضافه وزن لازم است به مشاوره تغذیه مراجعه کرد. البته در ادامه راهکارهای مفیدی در این زمینه ارائه می شود:

چگونه بعد تعطیلات وزن خود را کاهش دهیم؟

بیشتر بخوانید: آیا با نخوردن شام لاغر می شویم؟

چگونه بعد تعطیلات وزن خود را کاهش دهیم؟

اولین قدم برای کم کردن وزن، خوردن صبحانه است. صبحانه خوردن کمک می کند سوخت و ساز در بدن تان افزایش یابد و وقتی صبحانه را از برنامه غذایی خود حذف می کنید احتمال اینکه غذاهای پرکالری و کم خاصیت را بیشتر مصرف کنید افزایش می یابد. سعی کنید در وعده صبحانه خود غذاهای مفیدی مانند تخم مرغ، پنیر و آبمیوه های طبیعی استفاده کنید. تخم مرغ  به علت دارا بودن کلیه مواد معدنی، احساس سیری بیشتری به شما می دهد.

در وعده های نهار و شام حتما از سالاد و حبوبات استفاده کنید. مصرف میوه و سبزیجات هضم غذا را آسانتر می کند و فیبر بالایی دارند که اشتهای کاذب را در شما کاهش می دهد. برای وعده نهار می توانید از انواع لوبیاها، عدس، سبزیجات سبز رنگ مانند ریحان، کرفس، کاهو، اسفناج، بامیه، کدو و خورشت هایی مانند آش آبغوره، آش ماست، آش دوغ، بورانی، انواع سوپ ها را تهیه کنید.

در فصل بهار شربت سکنجبین یا مصرف آن با کاهو از بهترین عصرانه هایی است که می توانید بخورید و از وعده هایی شور، تلخ و گرم پرهیز کنید.

نوشیدن 8 لیوان آب در طول روز کمک می کند بدن هیدراته بماند. دقت کنید به هیچ عنوان به جای آب آز نوشیدنی های صنعتی و نوشابه ها استفاده نکید. چنین موادی تنها کالری اضافی را به شما می دهد. مصرف تنها یک بطری نوشابه در روز 4200 کالری اضافی به مدت 21 روز دریافت کنید.

تلاش کنید در آشپزی به سلامتی خود اهمیت بیشتری دهید و تا حدامکان غذاهایی را درست کنید که به سرخ کردنی کمتری نیاز باشد یا به صورت آبپز آماده کنید. روغن های صنعتی بعد از مدت طولانی احتمال رسوب کردن چربی ها بر دیواره رگ ها را افزایش می دهد و زمینه را برای افزایش چربی خون مساعد می کند. بنابراین با در پیش گرفتن آشپزی سالم بسیاری از بیماری ها را از خود دور می کنید و در نتیجه رنج و عذاب کمتری را بابت دردهای ناشی از بیماری ها تحمل می کنید.

نکته حائز اهمیت آنست که از کم کردن وزن خود ناامید نشوید و بدانید کاهش وزن یک پروسه زمانبر است و به آهستگی صورت می گیرد.

علاوه بر رعایت نکات غذایی و موارد گفته شده در این مقاله، بهتر است به ورزش و داشتن فعالیت های بدنی منظم و هم چنین ساعت خواب مرتب اهمیت دهید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × سه =