تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
بیماری-کووید-19

برای درمان کرونا چه بخوریم؟

در تمامی دورانی که کرونا گسترش یافته و آمار قابل توجهی از افراد را به خود مبتلا کرده است افراد در پی آن هستند که مراقبت های لازم را انجام دهند تا به این بیماری ناشناخته دچار نشوند، از سوی دیگر نیز مبتلایان به این بیماری تلاش می کنند که اقداماتی را انجام دهند که تاثیر این ویروس بر سلامت شان را به کمترین میزان ممکن برسانند و بتوانند مقابله ثمر بخشی در برابر این ویروس داشته باشند. یکی از مهم ترین اقداماتی که می توان در روند مقابله با این بیماری انجام داد داشتن رژیم غذایی سالم و رفتار غذایی مناسب و دانستن باید و نباید تغذیه در کرونا است. اگر شما جزء افرادی هستید  که به بیماری کووید -19 مبتلا شدید، در کنار استفاده از داروهایی که پزشک متخصص تجویز کرده است لازم است برای بهبودی سریع و قطعی، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید. برای داشتن سیستم ایمنی قوی تر نیاز است از رژیم غذایی متناسب و متعادل مانند میوه ها ، سبزیجات ، حبوبات (به عنوان مثال عدس ، لوبیا)، آجیل و غلات سبوس دار (مانند ذرت فرآوری نشده ، ارزن ، جو دوسر ، گندم ، برنج قهوه ای یا غده های نشاسته ای یا ریشه هایی مانند سیب زمینی ) و غذاهای حیوانی استفاده کنید. مصرف غذاهای تازه تر و انواع مواد خوراکی سالم کمک می کند تا از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبر غذایی، پروتئین و آنتی اکسیدان های مورد نیاز بدن بهره ببرید. بیماری کرونا مانند هر بیماری دیگر به مجموعه برنامه غذایی و باید و نبایدهای تغذیه ای نیاز دارد. در ادامه این مقاله از سایت دکتر سپیده مدعی نما، مشاوره تغذیه به نکات غذایی برای درمان افراد مبتلا به کووید -19 اورده شده است. با ما همراه باشید:

روزانه، باید این لیست را در برنامه غذایی خود بگنجانید و بخورید: 2 فنجان میوه (4 وعده) ، 2.5 فنجان سبزیجات (5 وعده) ، 180 گرم غلات و 160 گرم گوشت و لوبیا (گوشت قرمز را می توانید 1−2 بار در هفته و مرغ 3 بار در هفته ) مصرف کنید.  علاوه بر این برای میان وعده ها ، سبزیجات خام و میوه های تازه را به جای غذاهایی که دارای مقدار زیادی قند ، چربی یا نمک هستند ، انتخاب کنید.

برای درمان کرونا چه بخوریم

اهمیت مصرف ویتامین ث در دوران نقاهت بیماری کرونا

استفاده از منابع غذایی ویتامین ث مانند مرکبات و سبزی های سبز رنگ مانند فلفل دلمه ای، آب تازه و میوه ها و سبزی ها، آب نارنج یا آب لیموترش تازه همراه غذا و سالاد ( که سبب افزایش اشتها نیز می شود) به دلیل خاصیت آنتی اکسیدانی توصیه می شوند.

اهمیت مصرف منابع ویتامین آ در دوران نقاهت بیماری کرونا

استفاده از مقدار زیاد منابع غذایی ویتامین آ که سبب حفظ یکپارچگی مخاط تنفسی می شود مانند زرده تخم مرغ، گوشت، ماهی، جگر، میوه ها و سبزی های زردو نارنجی مانند کدو حلوایی، هویج، فلفل دلمه ای زرد و نارنجی، برگ های تیره رنگ کاهو، اسفناج و … توصیه می شود.

راه های مقابله با ویروس کرونا

باید و نباید تغذیه در کرونا چیست ؟ واقعیتی که وجود دارد این است که ویروس کرونا از جمله ویروس های جدید و ناشناخته ای است که هیچگونه راه مقابله پزشکی با آن وجود ندارد، زیرا که نه راه درمان آن مشخص است و نه این که واکسنی برای جلوگیری از ابتلا به آن داریم. از این رو بالاجبار باید از روش های دیگر به مقابله با این بیماری بپردازیم.
یکی از مهم ترین اقدامات این است که سیستم ایمنی بدن خودمان را در برابر این بیماری تقویت کنیم تا در صورت ابتلا به این بیماری بتوانیم دوره نقاهت بیماری را با موفقیت پشت سر بگذاریم، یکی از روش هایی که می توانیم با کمک آن سیستم ایمنی بدن مان را تقویت کنیم داشتن رژیم غذایی سالم و تقویت کننده است.

به همین جهت دائما این سوال مطرح می شود که برای تقویت سیستم ایمنی بدن چی بخوریم؟ یا برای مقابله با بیماری کرونا چی بخوریم؟

راه های مقابله با ویروس کرونا

چنانچه نیاز به مشاوره تغذیه دارید، فرم زیر را تکمیل نمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

نام و نام خانوادگی
شماره تماس
فرم‌ با موفقیت ثبت شد.
خطایی رخ داده است. لطفا تمام موارد را تکمیل کرده و مجددا تلاش کنید.

اهمیت مصرف مایعات در دوران نقاهت بیماری کرونا

تامین مقادیر زیاد مایعات مانند آب، آب میوه تازه طبیغی (آب هندوانه، آب پرتقال، آب سیب و…) و آب سبزی های تازه طبیعی (آب کرفس، آب هویج، آب گوجه فرنگی و ….) چای کم رنگ، آب گوشت یا آب مرغ مجموعا به میزان حداقل 8 لیوان در روز به منظور رقیق کردن ترشحات درون مجاری هوایی توصیه می شود.

هم چنین لازم است به موارد زیر توجه ویژه ای کرد:

  • مصرف انواع سوپ گرم مانند سوپ سبزیجات، سوپ جو، سوپ بلغور جو و ….همچنین آش های سبک مانند آش برنج، آش جو، آش سبزیجات و …
  • مصرف روزانه میوه و سبزی تازه یا سبزی های آبپز به صورت دورچین غذا برای تحریک اشتها و تامین ریزمغذی های لازم
  • مصرف منظم صبحانه و دو تا سه میان وعده برای تامین بهتر انرژی و ریزمغذی های مورد نیاز

برای دریافت رژیم غذایی مخصوص دوران کرونا، انتخاب یک مشاوره تغذیه زبردست و ماهر می تواند بسیار کمک کننده باشد. برای دریافت مشاوره و راهنمایی، می توانید به خانم دکتر مدعی نما مراجعه نمایید.

از نشانه های شایع افرادی که به بیماری کووید-19 مبتلا شدند وجود اسهال های مکرر است. اسهال باعث دفع آب و مواد ضروری از بدن می شود و هر چه زودتر باید درمان شود. در صورت وجود اسهال در بیماری کرونا توصیه می شود از مصرف این دسته از مواد غذایی خودداری نمایید:

  • غذاهای سرخ کرده و یا حاوی چربی بالا و سس ها چون می توانند علائم اسهال را بدتر کنند.
  • در زمان اسهال روده ها نسبت به لبنیات حساس می شوند. ترجیحا از مصرف شیر و مشتقات آن مانند پنیر، کره و بستنی در طول دوره اسهال خودداری شود. مصرف ماست به ویژه ماست پربیوتیک و دوغ استثنا است.
  • قهوه و نوشیدنی های کافئین دار، کاکائو و شکلات سبب از دست رفتن آب بدن می شوند و در شرایط اسهال مصرف آن باعث بدتر شدن شرایط بیمار و هیدراته شدن او می شود.
  • شیرین کننده های مصنوعی و سوربیتول اثرات روان کنندگی دستگاه گوارش (ملین) دارند. بنابراین از مصرف هر گونه شیرین کننده مانند آب نبات ها، نوشابه ها، آدامس شیرین و سایر مواد غذایی شیرین باید خودداری کرد.
  • از مصرف مواد غذایی نفاخ پرهیز گردد. انواع کلم و گل کلم، بروکلی، حبوبات و غذاهای پرچاشنی تا زمان بهبود نباید مصرف شوند. از مصرف میوه و آب میوه با اثر ملینی مانند آلو، انجیر و آب آلو نیز باید اکیدا خودداری شود.

بیشتر بخوانید: اشتهای کاذب؛ 10 راهکار سریع برای از بین بردن آن

برای کرونا چه میوه هایی خوب است

ماد غذایی مناسب در صورت وجود اسهال در بیماری کرونا عبارتند از:

  • پوره سیب زمینی
  • موز ( حاوی املاح مفید و پکتین)
  • برنج سفید (هضم آسان و قوام دهی به مدفوع)
  • آب مرغ یا سوپ کم چرب (حاوی مواد مغذی و الکترولیت)
  • ماست پروبیوتیک (ترمیم کننده جدار روده)
  • جوجه بخارپز یا آب پز (تامین مواد مغذی)
  • آب (جبران کم آبی)
  • نان تست یا برشته ( هضم راحتتر نسبت به نان های سبوس دار)
  • کمپوت سیب بدون شکر (هضم آسان و تامین مواد مغذی، حاوی پکتین)

بیشتر بخوانید: باید و نباید تغذیه در کرونا

چنانچه در دوران ابتلا به کرونا، از بی اشتهایی رنج می برید، بهتر است توصیه هایی که در مورد بی اشتهایی در زیر آمده است را رعایت کنید:

  • مصرف میوه ها و سبزی ها با تاکید بر سیب، انار، پرتقال ، انجیر ، لیموترش، انبه ، کدو حلوایی و …
  • مغزهای گیاهی نظیر گردو، پسته، بادام، کنجد به عنوان میان وعده و یا افزودن آسیاب شده آن به سوپ یا ماست
  • استفاده از خشکبار نظیر توت خشک، کشمش، مویز و برگه های شیرین به عنوان میان وعده یا تنقلات روزانه
  • نوشیدن چای لیمو زنجبیل به میزان متعادل
  • استفاده از شیر برنج یا سیاه دانه و کمی دارچین
  • اضافه کردن آرد برنج به انواع سوپ یا غذا
  • استفاده از ارده، حلوا ارده یا کره بادام زمینی به همراه نان
  • استفاده از جوانه گندم، جوانه جو، سمنو، شله زرد با خلال بادام
  • افزودن ادویه ها و یا گلپر به غذا

افراد مبتلا به کرونا از چه غذاهایی باید پرهیز کنند؟

محدود کردن نوشیدنی ها و خوراکی های محرک مانند قهوه، چای غلیظ، نسکافه و یا شکلات تلخ

محدود کردن مواد شیرین و شیرینی ها، آبمیوه های یصنعتی، نوشابه های گازدار، شکر، مربا و قند

محدود کردن استفاده از روغن ها و چربی های حیوانی شامل کره، پیه، دنبه و …

تداوم محدودیت ها و رژیم های غذایی ویژه در افرادی که بیماری زمینه ای دارند مانند دیابت، فشار خون بالا و ….

محدود کردن غذاهای پرچرب و یا سرخ کرده مانند الویه، سیب زمینی سرخ شده، پنیر پیتزا، انواع کوکو و کتلت

پرهیز از مصرف غذاهای سنگین مثل آش گوشت غلیظ، ماکارونی، سوسیس و … بدلیل هضم دشوار

ممنوعیت استفاده از ترشی ها و سرکه به دلیل ایجاد خشکی دستگاه تنفس و تحریک آن

محدود کردن مصرف انواع فست فودها، غذاهای آماده فرآوری شده، نمک، شورها و غذاهای کنسروی شور

محدود کردن استفاده از رب گوجه فرنگی، فلفل، انواع سس های تند و سس خردل و اجتناب از مصرف زیاد سیر و زنجبیل

رژیم غذایی برای بیماران کرونایی در قرنطینه

بیمارانی که در این دوران با بی اشتهایی و تب از نوع خفیف تا متوسط بیماری کرونا را دارند و در منزل قرنطینه هستند رژیم غذایی ای که به اینان توصیه می شود موارد زیر می باشد:

  1. غذا در حجم کم و به دفعات زیاد استفاده شود؛ در واقع توصیه متخصصین تغذیه این است که غذاهایی که استفاده می کنید را در وعده های متعدد تقسیم بندی کنید و در هر وعده حجم کم آن ها را اختصاص دهید.
  2. مایعات به میزان کافی استفاده شود، آب و آبمیوه ها از مهم ترین مایعاتی هستند که باید مورد استفاده قرار گیرند. آب ترجیحا باید ولرم باشد و همچنین سایر مایعاتی که مصرف می شود بهتر است ولرم باشد.
  3. دمنوش های گیاهی استفاده کنید، مثل چای سیاه و سبز و قهوه رقیق؛ این دمنوش ها کمک می کند که بدن مایعات کافی داشته باشد و کمبودی احساس نشود.
  4. میوه جات تازه و آبمیوه های تازه مثل آب سیب و آب هویج مصرف کنید، البته آب میوه ها حتما باید تازه باشند از این رو توصیه می کنیم که آب میوه ها را خودتان در منزل تهیه کنید، به جهت این که آب میوه ها باید تازه باشد توصیه می شود که هر باری که می خواهید آبمیوه استفاده کنید به مقدار کم تهیه کنید تا مدت زمان زیادی این آبمیوه ها نگه داری نشود.
  5.  سوپ باید بخورید؛ سوپ ها با گوشت سفید مرغ و بوقلمون درست شود که حاوی پروتئین کافی باشد و شامل سبزیجات باشد، بهتر است به صورت پوره استفاده شود و چاشنی لیمو ترش را به آن اضافه کنید در واقع پروتئین کافی می تواند تا حد زیادی بدن را تقویت کند تا بتوان مقاومت بیشتری در برابر ویروس کرونا داشت.
  6. صبحانه باید بخورید؛ صبحانه از وعده های غذایی ضروری است که در بیماران کرونایی نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است. بهتر است که در وعده صبحانه از تخم مرغ استفاده کنید.
  7. استفاده از روغن های سالم می تواند مفید باشد مثل روغن زیتون و روغن کانولا که حاوی امگا3 و امگا9 هستند و خاصیت های ضد التهابی دارند، از این رو بهتر است به جای این که از روغن های غیر سالم استفاده کنید روغن های سالم و مطمئن را جایگزین آن ها کنید.
  8. از مواد غذایی سرخ شده پرهیز کنید، بهتر است که غذاها به صورت کبابی و آب پز باشند.
  9. استفاده از انواع لبنیات مانند ماست، پنیر و یا کشک های سالم و تازه می تواند تا حد زیادی به تقویت اعضای بدنی کمک کند.
  10. بهتر است که در دوران کرونا که از شیر پرچرب استفاده کنید، البته اگر ممنوعیت های پزشکی خاصی ندارید، در واقع برخی از افراد به دلایل مختلفی ممنوعیت هایی دارند که نباید از شیر پرچرب استفاده کنند؛ از این رو در صورتی که چربی خون بالایی ندارید و یا مشکلات خاصی ندارید بهتر است که در دوران ابتلا به کرونا از شیر های پرچرب استفاده کنید.

خواب کافی و نداشتن استرس نیز از دیگر توصیه های غیر تغذیه ای است که می تواند در کنار تغذیه سالم به بهبودی سریع بیماران کمک کند و روند بیماری را کنترل کند.

رژیم غذایی برای بیماران کرونایی در قرنطینه

مزایای رژیم غذایی سالم برای بیماران کرونایی

مهم ترین مزایایی که می توان برای رژیم غذایی سالم برای بیماران کرونایی برشمرد از این قرار است:

 بهترین جایگزین و مکمل اقدامات درمان

در واقع در شرایطی که درمان قطعی برای بیماری کرونا نداریم باید بهترین جایگزین ها را در کنار سایر اقدامات درمانی قرار دهیم که شانس بهبودی بیماران افزایش داشته باشد، از مهم ترین اقدامات رژیم غذایی سالم است که تاکنون اثرات خود را به اثبات رسانیده است.

سرعت بخشیدن به روند بهبودی بیماران کرونایی

در واقع زمانی که سیستم ایمنی بدن شما تقویت می شود روند بهبودی سرعت می یابد. زیرا که می تواند در کوتاه ترین زمان به کاهش تاثیرات ویروس در بدن کمک کند.

کاهش تاثیرات تخریبی ویروس

به میزانی که بدن شما آمادگی مقابله با ویروس کرونا را دارد از اثر گذاری این ویروس در بخش های مختلف بدنی می کاهد و با تخریب کمتری دوره این بیماری به پایان می رسد.

ایمن ترین و بی خطر ترین روش مقابله با ویروس کرونا

در واقع رژیم غذایی از ایمن ترین و بی خطر ترین روش هایی است که تا حد زیادی احتمال بروز مشکلات پیچیده تر و پیامد های جدی تر بیماری کرونا را کاهش دهد،
از این رو در شرایطی که هیچ گزینه ای برای مقابله با بیماری کرونا نداریم بهتر است که به روش ایمن و بی خطر رژیم غذایی سالم روی بیاوریم.

نکات ضروری در زمینه رژیم غذایی در بیماران کرونایی

باید و نباید تغذیه در کرونا، چند نکته مهم را باید در نظر داشته باشید که رعایت آن ها بسیار مهم و ضروری است:

  • تمامی رژیم های غذایی باید از سوی بهترین متخصصین تغذیه ارائه شود تا بتوان به اثر بخشی ان ها یقین داشت، در واقع مشاوره تغذیه می توانند بعد از بررسی های لازم با در نظر داشتن شرایط فردی شما بهترین برنامه غذایی را ارائه کنند.
  • تمامی نکات باید به دقت انجام شود تا در طول زمان بتوان به اثر بخشی آن ها امیدوار بود.
  • مراقبت های غذایی و رفتار غذایی نباید موقتا رعایت شود بلکه این مراقبت ها باید تا مدت ها ادامه داشته باشد تا اثرات آن تا مدت ها ماندگار باشد، بنابراین نباید به طور خودسرانه مراقبت های تغذیه ای را قطع کنید از این رو بهتر است که مشورت های لازم را با بهترین متخصصین تغذیه داشته باشید تا نتیجه ی خوبی برای شما حاصل شود.
نکات ضروری در زمینه رژیم غذایی در بیماران کرونایی

نتیجه گیری

با توجه به همه گیری کرونا و نبود درمان قطعی برای آن، لازم است به سبک غذاخوردن توجه ویژه ای کنید. اگر به کرونا تا بحال مبتلا نشدید بهترین روش پیشگیری ضمن رعایت فاصله ایمنی و استفاده از ماسک، مصرف گروه های متنوع غذایی است که موجب قوی شدن قوای جسمی می شود. حال اگر به بیماری کووید – 19 مبتلا شدید در کنار مصرف داروها و استراحت مطلق، ضروری است به آنچه می خورید توجه ویژه ای کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − پانزده =