تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
رژیم-دش

رژیم غذایی دش (DASH) و فواید آن

رژیم غذایی دش(DASH) برای کنترل وزن و فشار خون پیشنهاد می شود. اگر شما مبتلا به فشار خون بالا هستید و به شما توصیه شده است که مصرف نمک خود را کاهش دهید. دکتر سپیده مدعی نما مشاوره تغذیه، نگاهی دقیق‌تر به رژیم غذایی DASH می‌اندازد.

بیشتر بخوانید: بهترین مشاوره تغذیه در پاسداران

رژیم دش (DASH) چیست؟

با توجه به اینکه رژیم غذایی در ایجاد فشار خون بالا نقش دارد، بسیاری از پزشکان از رژیم غذایی کم نمک حمایت می کنند. رژیم غذایی DASH (رویکردهای غذایی برای توقف فشار خون بالا) یکی از این برنامه های غذایی اصلی این رژیم است.

اصول رژیم دش (DASH)

برنامه غذایی DASH بر اساس دستورالعمل های سلامت قلب است که مصرف چربی ها، به ویژه چربی های اشباع و ترانس را محدود می کند و بر روی غذاهای غنی از مواد مغذی شناخته شده برای کاهش فشار خون تمرکز دارد. اینها معمولاً غذاهای کم سدیم اما غنی از مواد معدنی دیگر از جمله پتاسیم، منیزیم و کلسیم هستند. به طور کلی رژیم DASH سدیم را بین 1500 تا 2300 میلی گرم (3.75 گرم تا 5.75 گرم نمک) در روز محدود می کند.

این رژیم تعدادی وعده از هر یک از گروه های غذایی توصیه شده را مشخص می کند که تعداد دقیق آن به کالری مورد نیاز شما بستگی دارد و برنامه هایی بر اساس 1600، 2000 یا 2600 کالری در روز دارد. درجه خاصی از برنامه ریزی غذایی مورد نیاز است، اما راهنمایی و پیشنهادات برنامه غذایی به صورت آنلاین در دسترس است.

در رژیم دش (DASH) چه غذاهایی می توانم بخورم؟

در رژیم DASH به شما توصیه می شود که میوه و سبزیجات، محصولات لبنی بدون چربی و کم چرب، غلات کامل، گوشت بدون چربی، مرغ و ماهی، و همچنین آجیل و دانه های بدون نمک را بگنجانید. شیرینی ها و قندهای افزوده محدود است. مقداری که می خورید بر اساس تعداد وعده های تعیین شده برای کالری دریافتی توصیه شده شما است.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کبد چرب

در رژیم دش (DASH) از چه غذاهایی باید اجتناب کنم؟

برنامه DASH به شما توصیه می‌کند که مصرف گوشت قرمز، شیرینی‌ها، قندهای افزوده شده و نوشیدنی‌های شیرین و همچنین غذاهایی با سطوح بالای نمک را به حداقل برسانید. این امر موجب می شود مصرف غذاهای خانگی افزایش و گرایش به غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده کاهش پیدا کند. در مواردی که از غذاهای بسته بندی شده استفاده می شود، رژیم DASH توصیه می کند که برچسب های درج شده روی مواد غذایی مطالعه کنید تا بتوانید تصمیمات آگاهانه بگیرید.

مزایای رژیم کنترل وزن و فشار خون

پیروی از رژیم غذایی DASH مزایای زیادی برای سلامتی دارد، از جمله:

  • فشار خون را کاهش می دهد – مجموعه ثابتی از شواهد از پتانسیل کاهش فشار خون در رژیم DASH پشتیبانی می کند، هم برای افراد مبتلا به فشار خون بالا و هم برای کسانی که فشار خون طبیعی دارند.
  • ممکن است نقرس را تسکین دهد – در مقایسه با رژیم غذایی استاندارد آمریکایی (یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشیدنی های شیرین و غلات تصفیه شده)، رژیم DASH سطح اسید اوریک را کاهش می دهد، که نشان می دهد اتخاذ این رژیم ممکن است برای مبتلایان به نقرس مفید باشد.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد – به نظر می رسد برنامه DASH مانند رژیم های غذایی مانند رژیم غذایی مدیترانه ای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد و احتمالاً مقاومت به انسولین را بهبود می بخشد.
  • با وجود سایر عوامل خطر، خطر ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می دهد
  • کاهش وزن برای برخی از پیروان DASH یک مزیت خوشایند است، این ممکن است به دلیل کاهش مقدار غذاهای پرچرب و شیرین و همچنین محدودیت کالری تعیین شده توسط برنامه باشد.
  • ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد، ارتباط مثبتی بین اتخاذ طرح DASH و کاهش بروز سرطان های خاص دیده شده است. این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی متراکم است، اگرچه مطالعات بیشتری برای تعیین مکانیسم دقیق مورد نیاز است.
  • مانند بسیاری از برنامه های غذایی، رژیم DASH زمانی موثرتر است که با اصلاح سبک زندگی از جمله مدیریت وزن، ورزش منظم، ترک سیگار و الکل همراه شود.

محدودیت های رژیم دش(DASH)

رژیم DASH انتخاب های لبنیات کم چرب و بدون چربی را تشویق می کند، با این حال، بر اساس یافته های جدیدتر، ممکن است این کار ضروری نباشد. دانش ما در مورد چربی ها و نقش آنها در بیماری های قلبی از دهه 1990 پیشرفت کرده است و اکنون مشخص شده است که لبنیات پرچرب مزایای تغذیه ای مانند حمایت از دریافت ویتامین های محلول در چربی، از جمله ویتامین های A و D را ارائه می دهد.

از نقطه نظر عملی و به دلیل نیاز به درجه بالایی از برنامه ریزی غذایی، به نظر می رسد رعایت رژیم غذایی DASH کم باشد. علاوه بر این، اگر عادت به خوردن یک رژیم غذایی کم فیبر و کربوهیدرات های تصفیه شده دارید، بهتر است غذاهای فیبری توصیه شده مانند غلات کامل، میوه ها و سبزیجات را به آرامی معرفی کنید تا به سیستم گوارش خود اجازه دهید تا با رژیم جدید سازگار شود. خوراکی ها.

در نهایت، کسانی که دارای آلرژی غذایی (مانند آجیل) یا عدم تحمل (مانند لاکتوز) هستند، ممکن است به کمک یک متخصص تغذیه نیاز داشته باشند تا به آنها کمک کند برنامه را با شرایط خاص خود تطبیق دهند.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب درمان کیست تخمدان

اگر مصرف نمک را بیش از حد محدود کنیم چه اتفاقی می افتد؟

سدیم یک الکترولیت مهم است و نقش کلیدی در بدن دارد و به حفظ سطح مایعات و حجم خون کمک می‌کند و سیگنال‌های عصبی و عضلانی را تسهیل می‌کند. سطوح پایین سدیم ممکن است منجر به وضعیتی به نام هیپوناترمی شود که علائم آن شبیه کم آبی بدن و شامل سردرد، تشنج، کما و حتی مرگ است. افراد مسن، به ویژه آنهایی که دارو مصرف می کنند، و همچنین ورزشکارانی که مقدار زیادی هیدراتاسیون مصرف می کنند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

به همین دلیل، اگر شرایط پزشکی دارید که نیاز به رژیم غذایی کم نمک دارد، یا پزشک عمومی یا متخصص تغذیه به شما توصیه کرده است که مصرف خود را محدود کنید، باید این کار را ادامه دهید. با این حال، اگر فرد سالمی هستید که فشار خون بالا تشخیص داده نشده است و تا حد زیادی از ابتدا با حداقل مصرف غذاهای بسته بندی شده یا فرآوری شده آشپزی می کنید، ممکن است نیازی به تنظیم نمک مصرفی فعلی خود نداشته باشید. اگر مطمئن نیستید باید برای راهنمایی به پزشک خود مراجعه کنید.

نتیجه گیری

رژیم دش روندی تنظیم شده‌ای برای کاهش وزن با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، در اختیار افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند می گذارد. این رژیم یکی از راهکارهای مناسب کاهش وزن برای کسانی استکه دچاردیابت یا مشکلات قلبی هستند بنابرین اگر به هرکدام از این بیماری ها مبتلا هستید و لازم است وزن خود را کنترل کنید با کمک مشاور تغذیه بهترین رژیم را برای خود انتخاب کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =