تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
خستگی-مزمن-

چرا احساس خستگی می‌کنیم؟

آیا شما همه اوقات خسته اید؟ آیا توجه کرده اید که چگونه خستگی زندگی شما را مختل می کند و باعث می شود احساس ضعف کنید؟ آیا متوجه شده اید که این خستگی انرژی شما به فعالیت های روزمره و کیفیت زندگی شما را پایین می آورد؟

خستگی ممتد در طول روز می تواند باعث شود که فرد کارهای روزانه خود را به سختی انجام دهد. اینها می تواند دلایل احتمالی در ورای خستگی در هر نفر باشد. خستگی می تواند تا حدی پیشرفت کند که فرد کاملاً ناتوان شود، مانند سندرم خستگی مزمن. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از هر گونه اقدامی ایتدا علت خستگی را مشخص شود سپس نسبت به رفع مشکل اقدام کرد. خستگی ممکن است با بسیاری از شرایط مختلف سلامتی همراه باشد، به همین دلیل تعیین دقیق آن در بسیاری از موارد بسیار دشوار است. البته شما خستگی را به عنوان علامتی مشاهده می کنید که در کم خونی، سرماخوردگی و آنفولانزا، هرگونه عفونت که در ارگان های اصلی مانند بیماری قلبی، بیماری ریوی و بیماری کبد رخ می دهد. خستگی همچنین زمانی ظاهر می شود که افراد وزن خود را کاهش می دهند، خسته می شوند و استرس عاطفی زیادی را تجربه می کنند.

یکی از دلایل بسیار مهم خستگی اغلب به دلیل کمبود ویتامین یا مواد معدنی است:

علل احتمالی بسیاری در ورای این خستگی وجود دارد. یکی از این عوامل کمبود ویتامین ها می باشد. مهم ترین ویتامین هایی که ممکن است به دنبال کاهش آنها در بدن احساس خستگی کنید شامل موارد زیر است:

  • ویتامین B12که باید یک بخشی از رژیم خانم باردار باشد.
  • ویتامین D برای استخوان ها و دندان ها ضروری است.
  • ویتامین C می تواند به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

دلیل بی خوابی، کمبود این ویتامین هاست!

کاهش سطح فعالیت فیزیکی و رژیم نامناسب می تواند باعث شود فرد احساس خستگی و بی حالی کند. خستگی مداوم می تواند یکی از علائم و نشانه های سلامتی هر فرد باشد. در بسیاری از افراد کمبود ویتامین های خاص یا ویتامین های زیادی این علائم را ایجاد می کند. بسیاری از افراد این علائم را که نشانه کمبود ویتامین است را چشم پوشی می کنند. اگر میخواهید بازده کار روزانه خوبی داشته باشید اما هر روز احساس خستگی مفرط می کنید بدانید که با مصرف این ویتامین ها می توانید این خستگی را برطرف کنید.

ویتامین B12

این ویتامین در تولید گلبول های قرمز خون و DNA لازم و ضروری است. همچنین این ویتامین بر عملکرد سیستم عصبی لازم است. زمانی که بدن ویتامین B12 دریافت نمی کنید بدن احساس خستگس و ضعف خواهد کرد. کمبود این ویتامین در تولید و گلبول های قرمز اثر دارد که در انتقال اکسیژن در بدن دخالت دارد.

این امر موجب احساس خستگی در بدن می شود. منابع ویتامین B12 مانند ماهی و سالمون، گوشت، تخم مرغ و غلات غنی شده می باشد.

مصرف-ویتامین-b12

ویتامین D

ویتامین D نیز به عنوان ویتامین نور آفتاب شناخته شده که برای عملکرد بدن به طور اساسی لازم است. این ویتامین برای استخوان ها و دندان ها لازم است. ویتامین دی همانطور مسئول جذب کلسیم در رژیم مصرفی غذایی می باشد، نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی نیز دارد. کمبود این ویتامین می تواند منجر به خستگی شود. اگر چه این علامت اغلب در نظر گرفته نمی شود اما مطاعات نشان داده که ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D با خستگی و بیحالی وجود دارد.

نور خورشید یک از منابع مهم ویتامین D می باشد. بدن ویتامین تولید می کند و زمانی که در معرض نور آفتاب باشید می تواند به جذب ویتامین D در بدن کمک کند. منابع غذایی ویتامین D شامل سالمون، جگر، زرده تخم مرغ، قارچ ها و غذاهای غنی شده هستند.

مصرف-قرص-ویتامینd--

ویتامین C

خواص این ویتامین می تواند با تقویت سیستم ایمنی خوب شناخته شده است و همچنین بر سلامتی پوست و مو نیز اثر دارد. یکی از ابتدایی ترین علائم کمبود ویتامین C خستگی و بی حالی می باشد. ویتامین C همچنین در جذب آهن از رژیم غذایی سالم افراد اثر می کند که تشکیل و عملکرد گلبول های خون اثر دارد. مواد غذایی حاوی ویتامین C، میوه های حاوی سیترات مانند کیوی، آناناس، پاپایا، توت فرنگی ها، طالبی و مانگو می باشد.

بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب دوران بلوغ و نوجوانی

ارتباط افسردگی با خستگی

وجود افسردگی می تواند موجب کاهش انرژی و خستگی در بدن شود. هم درمان های دارویی و هم درمان های شناختی رفتاری نوعی از درمان هاست که در رفع افسردگی بکار می رود.

اختلال خواب مانند آپنه در خواب و نارکولپسی می تواند موجب کاهش میزان اکسیژن در مغز شودو در نتیجه در طول روز احساس خستگی خواهید کرد

تاثیر آپنه یا نارکولپسی با خستگی

از عواومل دیگری که موجب خستگی می شود آپنه یا نارکولپسی می باشد. آپنه در خواب یک اختلال جدی است که می تواند موجب افزایش فشار خون، عدم تمرکز کافی در نتیجه موجب سکته مغزی و قلبی شود. درمان مناسب می تواند در کاهش خستگی کمک کند، مانند ماشین های CPAP و و ابزاری که راه هوایی فرد را در خواب باز کند.

سبک زندگی غلط و احساس خستگی

رژیم هایی غذایی که قند خون را پایین می آورد یا در مدت زمان های طولانی خود را در معرض گرسنگی قرار می دهید و از خوردن میان وعده ها دوری می کنید چاقی مفرط می تواند موجب بروز خستگی شود. ابتدا برنامه کاهش وزن خود را بچینید و سپس به تدریج فعالیت فیزیکی خود را افزایش دهید. از یک پیاده روی ساده تا شنا و به تدریج این روند را افزایش دهید. از میوه و سبزیجات و غلا کامل بیشتر مصرف کنید. تغیر سبک زندگی و کاهش استرس می تواند بسیار مفید باشد و وجود استرس های مزمن می تواند موجب بروز سر درد و خستگی در عضلات و مشکلات گوارشی شود. کنترل استرس موجب افزایش میزان انرژی در بدن می شود و نفس عمیق و درمان های متعددی برای رفع استرس وجود دارد.

سندروم خستگی مزمن

علل بروز این شکل در بدن ناشناخته است. یادگیری شما برای اینکه بتوانید با این محدودیت و این بیماری در فعالیت فیزیکی خود خود را وفق دهید این است که ورزش در حد متوسط انجام دهید و حال شما بهتر خواهد شد و انرژی شما زیادتر خواهد شد.

فیبرومیالژیا و درد و خستگی مزمن بدن

بیماری دیگری است که معمولا افراد از درد عضلات در کل بدن خود رنج می برند و خستگی در آنها ایجاد می شود. با این حال بسیاری از افراد در طول شب نمیخوابند و از داروهای ضد افسردگی و فعالیت های ورزشی به این بیماران کمک می شود

ارتباط داروها با خستگی و خواب آلودگی

برخی از داروها ممکن است عوارض جانبی داشته باشند و دوز آنها باید طبق نظر پزشک تغییر داده شود تا خستگی بهتر شود

آیا دیابت موجب خستگی می شود؟

احساس خستگی در همه اوقات می تواند می تواند یکی از علائم دیابت باشد زیرا بدن به حد کافی انسولین تولید می کند و می تواند موجب افزایش قند خون شود و در تمرکز اثر دارد و در نتیجه موجب تحریک پذیری و خستگی می شود. البته سایر بیماری ها مانند سرطان ها و بیماری های قلبی نیز این عارضه را ایجاد می کنند.

نتیجه گیری

در پایان این مقوله به این نتیجه می رسیم که برخی از روزها احساس خستگی بیشتری نسبت به روزهای قبل می کنید. بهتر است میزان خواب خود را بفهمید تا از خستگی بیش از حد جلوگیری شود. در اکثر موارد خواب آلودگی مفرط و زیاد با تغیرات در سبک زندگی تغییر می کند. اگر خود شما نتوانستید این خستگی و خواب آلودگی را برطرف کنید حتما با پزشک و یک مشاوره تغذیه صحبت کنید دلایل زیادی وجود دارد که نیاز به توجه و مراقبت های ویژه دارد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − سه =