تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
آداب-تغذیه-در-ماه-رمضان

راهنمای کامل اصول تغذیه در ماه رمضان

یکی از مهم ترین دغدغه های این روزها، تغذیه در ماه رمضان است. اینکه برای ماه رمضان سحری چه باید خورد؟ چه باید خورد که روزه فرد را اذیت نکند؟ چگونه در ماه رمضان می توان لاغر شد؟ چگونه در ماه رمضان اضافه وزن پپیدا نکرد؟ در این مقاله از سایت دکتر سپیده مدعی نما، مشاوره تغذیه ورژیم درمانی، درباره اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان را تشریح می کنیم و اینکه در عین روزه داری بدن ضعیف نگردد و فرد اضافه وزن پیدا نکرد؟ برخی از چاقی در ماه رمضان شکوه دارند و اینکه هنگام افطار و خوردن وعده شام احساس سنگینی بیش از حد می کنند. برخی از خوردن سحری می نالند و اینکه سحری چه باید بخورند تا در طول روز احساس ضعف نکنند و احساس خستگی یا خواب آلودگی نداشته باشند. با خواندن این مقاله می توانید رژیم روزه داری صحیحی داشته باشید بدون آنکه نگران سلامتی خود باشید.

اصول تغذیه صحیح در ماه رمضان

اولین اصل برای داشتن تغذیه صحیح این است سعی کنید هر روز هر 6 گروه مواد غذایی مانند گروه سبزیجات، گروه میوه ها، گروه روغن ها، گروه پروتئین ها و گوشت ها، گروه نان و غلات و حبوبات و گروه لبنیات را مصرف کنید. اینکه شما چاق هستید یا لاغر یا حتی مریضی هم داشته باشید لازم است این 6 گروه را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید. البته افرادی که محدودیت تغذیه ای دارند و در صورت صلاحدید پزشک شان می خواهند روزه بگیرند بهتر است از مشاوره آنلاین پزشک تغذیه بهره ببرند.

ابتدا از افطار شروع می کنیم  اینکه چه غذاهایی برای وعده افطاری مناسب هستند و یک افطاری مناسب که هم خوشمزه باشد و هم چاق کننده نباشد شامل چه غذاهایی است و بهترین غذاها که برای وعده افطاری می توان صرف کرد عبارتند از:

  • سوپ جو
  • آش جو
  • آش رشته
  • سوپ شیر
  • سوپ سبزیجات
  • سوپ ورمیشل
  • آش عدسی

وعده افطار را با آب جوش ولرم شده  یا چایی آغاز کنید و از نوشیدن آب سرد خودداری کنید به علت اینکه در طول روز معده گرم می شود و وقتی اولین چیزی که می خورید آب یخ و سرد باشد به معده و گوارش فشار زیادی وارد می شود.

سپس می توانید تعدادی خرما، نان و پنیر، گردو، گوجه و خیار بخورید. سالمترین افطار همین غذاهایی هستند که گفته شد. از مصرف زولبیا و بامیه و وعده های پرچرب پرهیز کنید. غذاها را به آهستگی و در مقدارهای کم بجویید تا معده کم کم کار خود  را شروع کند. با خوردن افطار مطابق با انچه که گفتیم بخش اعظم گروه های غذایی را مصرف کردید.

در ماه رمضان هم می توانید یک رژیم غذایی مناسبی داشته باشید چه کاهش وزن چه افزایش وزن چه رژیم کسانی که بیماریهای داخلی (دیابت، هیپوتیروئیدی، گاستریت یا التهاب روده و فشار خون بالا و یا بیماری های کلیوی و ….) دارند البته بعد بررسی های لازم از لحاظ جسمی و (ازمایشات لازم در صورت نیاز) و ‌شرح کامل مراجعه کننده لطفأ با مشاوره با ما راهنمایی های لازم رو بگیرید و بعد شروع به رژیم در دوران ماه رمضان کنید.

بعد از صرف افطار می توانید از وعده های مقوی مانند میوه ها و مغزها استفاده کنید. میوه هایی مانند سیب، پرتقال، خرما، هندوانه، خربزه، کیوی و به طور کلی هر نوع میوه مفید هستند . میوه ها سرشار از آنزیم ها، ویتامین ها، اب فراوان و گلوکز هستند که برای بدن ضروری است. البته بین وعده های مصرفی کمی صبر کنید و پشت هم غذاهای مختلف را با هم نخورید. اما بهترین غذاها برای وعده شام چیست؟ برای وعده شام می توانید از غذاهایی مانند انواع کوکوها، کتلت ها، سالاد الویه و برخی خورشت ها بهره ببرید. وعده شام باید سبک باشد.

عکس خوردن افطاری در ماه رمضان

3- 4 ساعت پس از صرف شام می توانید استراحت کنید تا برای وعده سحر به آسانی بلند شوید. وعده سحر را جدی بگیرید. برخی بدون خوردن سحری روزه می گیرند این کار برای بدن آسیب های فراوانی دارد و شامل موارد زیر هستند:

  • آسیب رساندن به کلیه ها: عدم مصرف آب و غذا در وعده سحری، به کلیه ها و مجاری ادرار آسیب جدی وارد می شود واحتمال سنگ ساری نیز افزایش می یابد و هم چنین سموم و مواد زائد از بدن دفع نمی شوند. کلیه ها برای کار کردن به مایعات فراوان نیاز دارند و بهتر است در سحری نوشیدن آب به مقدار کافی را فراموش نکنید.
  • کاهش بهره وری فرد: به علت سحری نخوردن فرد قدرت فکری، جسمی و مغزی در طول روز نخواهد داشت و بازدهی او کاهش می یابد.
مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − چهار =