تهران ، خیابان پاسداران ، بوستان دهم ، پلاک 121 ، واحد 8 ، طبقه سوم

Search
Close this search box.
سنگ کلیه

مصرف عاقلانه آب و تاثیر آن بر کلیه ها

کلیه های خود را با مصرف عاقلانه آب سالم نگه دارید . این عنوان منظورش این است که میزان درست نوشیدن آب برای هر فردی بسیار حائز اهمیت است . نظریه مشترک این هست که هر کسی باید در هر روز ۸ لیوان آب بنوشد ، با این حال نیاز هر فردی با فرد دیگر متفاوت هست اینکه چه مقدار آب هرکسی نیاز دارد به تفاوت در سن ، آب و هوا و ورزش و حتی مثلأ شرایط دوران بارداری یا شیردهی و …دارد. در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از وزن بدن ما از آب تشکیل شده است و هر قسمت از بدن شما نیاز به میزان مناسبی از آب دارد . آب به کلیه ها کمک میکند تا مواد زائد را از خون شما به صورت ادرار دفع کند،  آب کمک می کند رگهای خونی شما باز شده و خون به راحتی به سمت کلیه ها برود و مواد مغذی اساسی به بدن شما برساند و مواد زائد را از کلیه دفع کند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی کاهش کلسترول خون

دهیدراتاسیون خفیف باعث  می شود شما احساس خستگی کنید و می تواند عملکرد طبیعی بدن شما را مختل کند. دهیدراتاسیون شدید می تواند منجر به تخریب کلیه ها شود پس این را بدانید که نوشیدن آب کافی قتی که کار یا ورزش خیلی سخت می کنید بخصوص در هوای مرطوب و گرم بسیار حائز اهمیت است .

در ادامه این مقاله شش مورد را که به شما این انگیزه را می دهد که با مصرف آب کافی کلیه های خود را سالم نگه دارید بحث می کنم:

۱- ۸ لیوان به نظر زیاد است اما نه به قیمت ایجاد سنگ ‌کلیه؟ این سخت نیست که هر فردی به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد. این یک توصیه بسیار کلی ومهم هست که بر این حقیقت استوار هست که ما مرتب آب از بدن خودمون دفع میکنیم و برای بقا نیاز به جایگزینی این آب از دست رفته داریم تا حدی که بررسی های پزشکی حدودأ برآورد کرده اند که تقریبأ ۳ لیتر مردان و ۲/۲ لیتر زنان روزانه مایع نیاز دارند .

هر فردی به ۸ لیوان آب در روز نیاز دارد

۲- اگر دچار نارسایی کلیه هستید بسته به مرحله بیماری کلیوی کمتر باید بنوشید وقتی نارسایی کلیه وجود دارد، فرد نمی تواندآب کافی دفع کند بخصوص کسانی که دیالیز می شوند آب واقعأ بایستی محدود مصرف کنند.

بیشتر بخوانید: رژیم غذایی موفق

۳- این احتمال وجود دارد که باید در مواقعی حتی بیشتر آب بنوشید افراد خاصی مثلأ ورزشکاران حرفه ای، در اثر تعریق شدید، آب زیاد از دست می دهند، باید آب با نمک رقیق شود و‌ مصرف کنند چون در غیر این صورت دچار کاهش سدیم خون (هیپوناترمی ) در طی فعالیتهای ورزشی سنگین می شوند.

۴- ادرار شما می تواند به میزان زیادی شاخص مصرف آب شما شود، به طور متوسط هر شخص آب کافی یا مایعات سالم ( آب میوه های غیر شیرین یا شیر کم چرب مصرف کند تا ادرار شفاف و به رنگ زرد روشن پیدا کند .اگر ادرار حالت زرد تیره شد نشان می دهد که شما دهیدراته هستید ( کمبود مایع ) پس باید تا ۶لیوان حداقل آب بنوشید .

۵- (H2O) کمک به پیشگیری از سنگهای کلیه و عفونتهای ادراری می کند، سنگهای کلیه وعفونتهای مجاری ادراری دو‌عامل شایع و مهم هستند که میتواندبه کلیه ها صدمه بزند و هیدراسیون کافی مهم است ، سنگهای کلیه کمتر ایجاد میشود . وقتی آب، کافی باشد از تشکیل کریستالهای سنگ جلوگیری می کند تا بهم چسبیده و تولید سنگ کند آب کمک می کند که آنتی بیوتیکها را حل کرده تا در درمان عفونتهای مجاری ادراری کمک کند و این مسئله بسیار مهم است که نوشیدن آب کافی کمک به تولید ادرار میکند که از هجوم باکتریها به کلیه ها پیشگیری می کند .

سنگهای کلیه وعفونتهای مجاری ادراری دو‌عامل شایع و مهم هستند که میتواندبه کلیه ها صدمه بزند

۶- از بعضی روش ها و داروها باید آگاه باشید ، نوشیدن آب اضافی به همراه بعضی از اعمال خاص پزشکی قبل یا بعد از انجام کارهای پزشکی (مثل تزریق ماده حاجب برای عکس برداریها از بدن ) از تخریب کلیه جلوگیری می کند. آیا هر دارویی که مصرف می کنید باید برچسب روی آن را مطالعه کنید که میزان نوشیدن آب را به همراه آن مشخص می کند یا پزشک به شما آموزش می دهد همیشه به تیم پزشکی که قرار است عکس برداری کنند این موضوع را که اگر محدودیت نوشیدن آب کافی به دلایلی دارید، بگویید. در نتیجه آب مایه حیات ماست به نوشیدن آب با ذکاوت و هوشیاری و عاقلانه بیندیشید.

مطالب مرتبط
یک پاسخ
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + شانزده =